Det er nå mange nykommere i musikk miljøet og flere på vei, så vi har spurt noen artister med mye kunnskap om å gi sine 3 beste promoterings tips og om hvordan gå frem i musikkbransjen. Alle artistene vi har spurt har ønsket å svare fordi dem ønsker å hjelpe nykommerne! 

Elling Borgersrud (Gatas Parlament)

(Foto: Erik Kjelsrud)

Elling gir gode og grundige tips! 

Veldig mye har endra seg siden vi begynte med detta, og jeg trur ganske sikkert at man må henge med i svinga og forbrede seg på at detta vil endre seg igjen og igjen. 

  • Først er sosiale medier sjølsagt viktigst. Du velger sjøl hvor mye du klarer, men der det er folk er det publikum, og dit vil du! Blogg, fb, insta, snap og twitter, alle eller fler, men folk bør kunne følge med, og det bør være gøy, engasjerende og interessant. Og sjølsagt jevnt og trutt over lang tid. Svar flest mulig.  Engasjemang gir engasjemang. Vær variert. 
  • klistremerker, plakater og sånt. Du kan sørge for å synes i bybildet sjøl. Det krever jobb, men du kan gjøre det sjøl. Tenk som en writer som skal bombe! Ta med klistremerker, tusj eller plakater på tur, også!
  • du kan kontakte media for ting du gjør som artist eller band; konsert, videoinnspilling, utgivelser, oppdrag av ymse slag. Hvis det er noen som ikke liker deg; skryt av det! Har du fått støtte til noe? Det er en sak! Du kan godt mase litt. Blogger, radio, aviser, tv, eller whatever. Tenk ut hva du vil at folk skal sitte igjen med. En setning eller et budskap, kanskje? Foreksempel, hvis du spiller i.. la oss si Gatas Parlament, og blir bedt om å gi råd til unge artister, foreksempel, sørg for å snike inn en plass at Gatas Parlament nylig har slippi et album som heter Hold Det Realt, og at det er råfett. Hvis det er noe du ikke vil svare på: ikke svar på det. Skriftlige medier fokuserer på fine formuleringer, radio og podcaster på stemning, og TV på utseende, klær og kroppsspråk.

Tony Phokus

(Foto: Saona Puth)

Tony forklarer oss kort men effektivt

  • første tipset mitt er å sette seg langsiktige og deretter kortsiktige mål, mål eller drømmer trenger ikke være realistiske.
  • Ikke gå å vent på hjelp, ingen ønsker deg suksess like mye som du gjør, så gjør alt DU kan selv og vær uavhengig.
  • Alltid pass på at det du fremmer på sosiale medier osv er på et relativt proft nivå, alltid vis hint av kvalitet og seriøsitet.

L Mario

(Foto: Ruben Myrvang)

L Mario tenker litt annerledes angående promotering og hvordan gå frem enn dem andre.

  • Jeg mener det er mer fornuftig å promotere seg selv via facebook og andre sosialemedier enn avis og radio. 
  • Det er viktig å skape et forhold til fansen. Kan være lurt å lage videoer som dokumenterer tingen du gjør, kjøre noen livestreams på fb og opprettholde jevnlig kontakt med folk. 
  • Finn ditt eget sound, ikke prøv å være noen andre enn deg selv, ikke hiv deg på alle bølgene folk syntes er kule. Vær deg selv 110% og ikke la noen stå i veien for deg!

BVIS

(Foto: Ivar Vasstveit)

Bvis forteller oss den harde og brutale sannheten

  • Stay humble! Det er kult å være cocky på låter, men sjekk egoet ditt så snart du trer ut av boothen. Ikke gå rundt å vær ei klyse når du omgås andre mennesker. Ingen liker ei klyse.
  • Patience is a virtue. Du er gira på annerkjennelse? Gratulerer, det er resten av verden også. Ikke vær han innpåslitne fyren som spammer email-adresser, dilter etter folk og aldri tar et hint. Og for guds skyld, aldri rap folk i tryne med mindre de har bedt deg om det. Helst ikke da heller. Fokuser på å lage fet musikk så kommer resten etterhvert.
  • Mer jobbing, mindre jabbing. Hvis hver eneste kolafjerne rapper som satt og prata om å ta over spillet faktisk hadde fått det til så hadde verden blitt styrt av rappere. Ikke vær han fyren med mer pressebilder enn låter som lager en Soundcloud-låt i halvåret. PUT THAT WORK IN.

Meludo

(Foto: Dag Røed)

  • Bruk sosiale mediene for alt det er verdt. Bruk alle (og da mener jeg alle) av dine nærmeste til å hjelpe deg og promotere musikken din, hver gang. Hver eneste share, like, kommentar og anbefaling teller – og hvis du får den samme faste gjengen til å gjøre litt ut av det hver gang, så vil du bli overrasket over hvor mange dette faktisk når ut til totalt.
  • Ta deg god tid til nettverksbygging på, under og etter alt av spillejobber. Ta deg tid til å snakke mye med både lyttere, arrangører og andre artister. Gjør det klart hvem du er, og promoter deg selv og navnet ditt – hver gang. Og skaff deg gjerne merch som t-skjorter, bannere, capser og håndklær med din logo/ditt artistnavn på, som du også kan ha med deg og bruke på alt av spillejobber eller lignende. 
  • Tenk på deg selv. Vær litt egoistisk, og tørr å gå god for ditt eget talent og produkt – og husk at presentasjonen av musikken din er minst like viktig som musikken i seg selv.

Kløver (Kløver & Skarre R)

(Foto: Mads Holm Neset)

  • Hva er nytt og spesielt med deg og din musikk? FORSTERK DETTE i alt av sosiale medier og intervjuer du gjør!
  • God planlegging lønner seg! Gi aldri ut musikk uten en plan. Utsett releasen om nødvendig.
  • Skaff deg et godt team. Gode samarbeidspartnere kommer med ærlige tilbakemeldinger på musikken din.

Staysman

  •  Sett av 8 timer hver eneste dag til promoarbeid/studioarbeid. Alle andre der ute må jobbe 8 timer, så det klarer du også. Hvis du ikke vet hvor du skal starte kan du begynne med å google «radiostasjoner i norge» å sende låtene dine på til hver og en av de. Det er mange radiostasjoner der ute. Vår første offisielle singel ble faktisk først a-lista hos Radio Bardufoss.
  • Spill overalt! Ring til konsertarenaer, kontakt puber, klubber…ja, absolutt alt. Tilby at du gjerne kan gjøre det for en døra-deal. Gjerne by litt ekstra på deg/dere selv. Litt kontroversielle ting kan skape litt overskrifter. Prøv å skill deg/dere ut litt. Lazz og jeg spilte 50 shows i året før vi hadde en eneste hit (ja, tilogmed lenge før jeg før jeg var på Paradise Hotel).
  • Skaff deg kontakter og husk: alle du møter på vei opp, møter du på vei ned igjen. Høflighet ovenfor arrangører er kanskje det viktigste. IKKE lev ut rockestjerna i deg og trash backstager og hotellrom (det kan du vente med til du får deg et såpass stort navn at det ihvertfall skaper en overskrift i VG)

 

-Littnytt.no